Blog Post

עץ ואבן מעשה ידי אדם

yochai.zxc • Sep 04, 2022

על עצים בהר הבית, מצבת אבן, ואמת מתחדשת תמיד

"לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלוקיך אשר תעשה לך ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוקיך"


ישנם שתי שאלות פשוטות על תחילת הפסוק: מה מוסיפות לנו המילים "כל עץ" ומדוע מוזכר כאן המזבח, האם רק אצל מזבח ה' אסור לנטוע אשרה?!


חז"ל מבארים שהאיסור בהר הבית הוא ייחודי- אין לטעת בהר הבית שום עץ! גם בלי קשר לעבודה זרה, ולכן כתוב כאן "כל עץ".

אם כך, יש לנסות להבין מדוע אין נוטעים בהר הבית עצים. לכאורה עץ מייפה את המקום והאסתטיקה הינה חלק חשוב מהקודש (כידוע בית המקדש היה מפואר בתכלית הפאר).


נוסף על האיסור על נטיעת עצים (בכל מקום- אשרה לע"ז, בהר הבית- כל עץ), ישנו גם איסור להקמת מצבת אבן. חז"ל מבארים כי כך נהגו עובדי ע"ז לעשות- להקריב לאלוהיהם על מצבה בעלת אבן אחת, בעוד המזבח הינו עשוי מכמה אבנים. חז"ל מקשים על כך: הרי גם אברהם יצחק ויעקב הקימו מצבה, ומתרצים כי בהתחלה לא כך הייתה דרכם האולטימטיבית של עובדי ע"ז, אך לאחר זמן האבות- נהייתה כך, ולכן אסר אותה הקב"ה (בהמשך אביא תשובה נוספת לעניין שתתאים לרעיון שאפרוש כעת).


הזכרת עץ ואבן יחדיו מוכרת לנו גם ממקום אחר: "ועבדתם שם אלוקים אחרים מעשה ידי אדם עץ ואבן אשר לא יראון ולא ישמעון..."

ונשאלת השאלה: מדוע דווקא עץ ואבן? מה מייחד אותם משאר הבריאה, ממים או אש למשל?


האבן היא חלק מהאדמה ב- ד' יסודות ארמע (אש, רוח, מים, עפר). העץ גם הוא נכלל באדמה (על פי תורות מהמזרח ישנם ה' יסודות. הם מוסיפים את יסוד העץ כעומד בפני עצמו. ישנם כאלו המוסיפים גם את יסוד המתכת). האדמה היא היסוד הכי חומרי והוא כולל בתוכו את העץ והאבן, אך ישנו שוני גדול ביניהם.


שני איכויות אלו, עץ ואבן, מגלים לנו פנים שונות באמונה ובתרבות האנושית. העץ מסמל את התנועה, השינוי וההתפתחות. עם יכולות התנועה הללו ישנה גם האפשרות של הכיליון- נבילת הצמח, ואף יותר מכך- השריפה של העץ. לעומת העץ- האבן איננה משתנה, היא קבועה וכמעט ואין בה שינוי והתפתחות. האבן היא סמל לחומר מוצק, מקובע, יציב, בלתי משתנה. בעוד העץ הינו סמל לחומר בעל שינוי, תנועה, התפתחות ונבילה.


את שתי האיכויות הללו התורה איננה רוצה לקיים בהר המוריה. מדוע?


ניתן לראות את איכויות העץ והאבן שכתבנו למעלה- כמקבילים בצורה מובהקת עם 2 הדתות הגדולות בעולם- הנצרות והאיסלאם. בנצרות ישנו צלב העץ של ישו ואילו באיסלאם ישנה האבן שבמכה.


על פי הנצרות- המציאות החומרית נועדה לכיליון, אין לה סיכוי, היא פחותה ותפקידה להימוג ואנחנו נתמזג עם מלכות השמים. כך הוא גם העץ הנובל והמתכלה באש. אך יותר מכך- ביסוד הנצרות עומדת האמירה שאלוקים עזב את עם ישראל. הקב"ה משנה את רצונו, אין שום דבר קבוע. אותה תפיסת עולם הביאה בהמשך להתפתחות תרבות המערב שמאמינה בשינוי, חדשנות, טכנולוגיה וכ'ו... עד בואכה אל הפוסטמודרניזם האומר שאין שום דבר יציב, אין אמת, הכול בשינוי תמידי (הגר"א מצביע על עניין נוסף בקשר בין הנצרות לעצים, וזהו עץ האשוח. ולכן הוא אומר שעקב עץ האשוח הנוצרי- אין נכון כיום לקשט בעצים את בית הכנסת בחג השבועות, אלא רק לקשטו בעלים וענפים).


לעומת זאת, האבן מתאימה בסמליותה לאמונת האיסלאם. אחד מיסודות האמונה המוסלמית הינו הקיבעון של המציאות- 'הכול מכתוב'. אפשרות השינוי לא בנמצא, ההפך מהנצרות. יתרה מכך- האיסלאם טוען לאמת כזו שמי שלא נאמן לה- אחת דינו להמית! האיסלאם רוצה לסחוף את כל האנושות אל אמונתו ולחסל כל מי שאינו אוחז באמונה זו.


את שתי אפיקי התרבות הללו התורה איננה חפצה להופיע בהר המוריה. במקום שמרים את דגל האמת האחת, האבסולוטית, במקום בו אנו עומדים מול המוחלט- אין מקום לצמיחה מלאת שינויים ותהליכים. ובמקביל גם אין מקום לסטטיות של אבן חסרת אפשרות לחלום ולהשתנות.

לעומת שני אלו התורה מעמידה מזבח אבנים. אמנם אבן- אך לא אבן אחת, מקובעת, אלא מספר אבנים היוצרות ביחד הוויה שלמה. היציבות קיימת, הוודאות, המוצקות- אך לא במובן המקובע, לא מצבת אבן אחת סטטית, אלא "מזבח אבנים תעשה לי". האל האחד, האמת האבסולוטית אשר לא מניחה לעץ להיות במרחב המקודש ביותר, לא מניחה לשינוי להיות חלק מה"אופי" האלוקי, גם איננה מניחה למצבת אבן אחת לחתוך גורלות אדם ולקבע את מציאותם, תהיה אשר תהיה. האל האחד מזמין אותנו בהר הבית- לפגוש את המוחלטות האלוקית באמצעות השיח, השיח בין האבנים השונות הבונות יחדיו את מזבח ה'.   


האלשיך הקדוש מחבר בין קטעי תחילת הפרשה ואומר שבאם אדם יבוא וישים עץ לנוי בהר הבית, אשר זוהי עצת היצר הרע בעוצמה חלשה (מצד ההתמכרות לנוי חיצוני)- עלול הוא להתדרדר ולא רק לשים משהו לא מתאים אצל המזבח, אלא גם לשנות את המזבח עצמו. וזה יכול להביאו לאחר מכן שגם הנקרב על המזבח- יהיה לא מתאים, בעל מום. והמשך ההתדרדרות תוביל את האדם שהוא עצמו יהיה מקולקל ויקריב את הזבח לשם עבודה זרה. כל ההתדרדרות הזו החלה עקב אותה העמדה של עץ בהר הבית, או על פי דברינו: אותה התדבקות בישו הנוצרי ובתפיסת העולם שלו, אשר נראית כטהורה וכאמונה באל אחד, אך אינה כך באמת.


המהרא"ל צינץ בספרו 'מלא העומר' אומר כי הפסוק "לא תטע לך אשרה כל עץ" מרמז על מינוי דיין שאינו הגון, ודימהו לאשרה לפי שהאשרה אינה דומה לפסל אשר ניכר שהוא עבודת גלולים, ואילו האילן אינו נכיר כך ומבחוץ הוא משדר יופי, אך בתוכו הטומאה, וכך גם הדיין שאינו הגון, שמבחוץ הוא נראה דיין טוב אך מבפנים הוא אינו מתאים לתפקיד. ועל פי דברינו ניתן לאמר שגם כאן ישנו העניין הנוצרי הפושט טלפיו ואומר ראו כי טהור אני, אך אין תוכו כברו ואמונתו הינה אמונת השילוש וכל דבריו על אהבה וחסד אינם אלא צביעות ושקר.


ה'תולדות יעקב יוסף' דורש על המילים "ולא תקים לך מצבה" דרוש חסידי. הוא אומר כי המושג 'מצבה' בנפש האדם הינו העמידה על מצב א', ללא שינוי, קרי- קיבעון. הוא כותב כי מצב זה הינו תוצאה של אדם אשר מעשיו ישרו בעיניו והוא אינו רואה בהם שום פגם. מבט כזה מגיע מהאגו ויוצר חיים סטטיים וחסרי התפתחות. זוהי כפי שכתבנו- הבחינה של האיסלאם. לעומת ה'מצבה' הנפשית הזו אשר שנואה על הקב"ה, ישנו האדם אשר יכול להתבונן במעשיו הרעים וליישר דרכו. אותו אדם נמצא בהתפתחות ושינוי, בחינת "מזבח אבנים תעשה לי".


מוסיף ה'תולדות יעקב יוסף' ומביא תירוץ לקושייתנו למעלה, הקושייה אודות כך שגם האבות הקדושים הקימו מצבות. אומר ה'תולדות יעקב יוסף': בימי האבות היו עובדי ע"ז בעולם, וכדי לא להטות מדרך הישר ולצרף אליהם עוד אנשים מאמינים באל אחד- הוצרכו האבות להיות במצב א', כמצבה, לבל יינטו ימין ושמאל מפני הרוחות הרעות השטות בעולם (וכך גם צריך לנהוג אדם צדיק אשר נמצא במקום מלא רשע- לעמוד על עמדו ללא שינוי, כצוק איתן, שלא ייסחף אחרי העולם וההעלם). אך בימי הבנים, כאשר עובדי עבודה זרה כבר כמעט ואינם קיימים- אין נכון לעמוד כמצבה, אלא צריך האדם לנוע מחיל אל חיל, ללכת עם ההלכה, להתפתח. כעת איננו עומדים יחידים מול עולם בער ומלא עוול, אלא הננו כולנו משוחחים זה עם זה כאבני המזבח, ובכך מפרים זה את זה להתפתח עוד ועוד במעלות היושר והצדק האלוקי.


By yochai.zxc 13 May, 2024
יום העצמאות תשפד
By yochai.zxc 30 Apr, 2024
מהי פסיכודרמה ומה בעצם מתרחש בסדנאות הפסיכודרמה של מכון נביעה?
By yochai.zxc 23 Apr, 2024
מהו העומר, מתי היו מקריבים אותו, מדוע יש צורך לספור ימים ושבועות מהעומר עד חג העצרת, חג השבועות. ומדוע בכלל הוא נקרא בשם המוזר הזה, שלכאורה אינו מלמד אותנו על מהותו אלא רק על כך שהוא מתקיים לאחר שבעה שבועות מזמן הקרבת העומר. נראה שאין לו שום מהות עצמית אלא כולו מקושר עם ספירת העומר, מדוע? העומר הייתה מנחה שהקריבו בני ישראל ביום כניסתם לארץ. לאחר פטירת משה רבנו עומד יהושוע וחוגג עם העם את חג הפסח, חג שלא נחגג מאז השנה השנית ליציאת מצרים. מדוע חג זה לא התקיים מאז ועד הכניסה לארץ? נראה שעקב הנהגת ה' את ישראל במדבר- לא היה צורך לעם ישראל לזכור את יציאת מצרים. היא הייתה מוחשית וזיכרונה פסע עימם יום יום במדבר. אך רגע לפני הכניסה לארץ, רגע לפני הצלילה אל חיים מדיניים נורמטיביים, בהם הנהגת ה' הופכת להיות נסתרת יותר, בהם ישנה אפשרות לצלול אל תוך החיים החומריים והפוליטיים שיש בקיום מדינה, ובפרט שרגע לפני הכניסה מתו כל הדור אשר היה בזמן יציאת מצרים- יש צורך להיזכר בהיסטוריה, ברגע היווצרותו של העם הזה, ביציאת מצרים. מיד אחרי הכניסה לארץ עם ישראל מניף את מנחת העומר, בטקס ציוני נלהב בו כל העם מביט בכהן הקוצר את השיבולים מהשדה ומניפם מעלה, תוך אמירה כי מרגע זה ייפסק המן ונתחיל לאכול לחם מתבואת הארץ, תוך עמלנו להוציאו מהאדמה. זהו רגע המעבר מהנהגה ניסית שהתרחשה במדבר, להנהגה טבעית המתרחשת בארץ ישראל. כת הבייתוסין בימי התנאים טענו, כנגד הפרושים, חכמי ישראל- כי זמן ספירת העומר מתחיל מיד אחרי שבת חול המועד פסח. בפשט הם נראים ממש צודקים, הרי כתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת...". אך חז"ל, הפרושים, קבעו כי "ממחרת השבת" הכוונה- ממחרת יום טוב ראשון של פסח. מהי עומק המחלוקת ביניהם? נראה כי המחלוקת היא- בין מה למה מהלך ספירת העומר מותח חוט מקשר. הבייתוסין טענו כי החיבור הוא בין שבת לבין שבועות, זמן מתן תורה. לעומתם הפרושים טענו כי החיבור הינו בין חג הפסח, יום צאתנו ממצרים, לבין חג השבועות, מדוע? חז"ל אומרים על השבת כי הינה יום שהוא "קביעא וקיימא", קרי- קיים מאז ומעולם, והקב"ה הוא זה המקיימה וקובע זמנה. זאת לעומת מועדי ישראל ש "ישראל דקדישנהו לזמנים", קרי- ישראל הם המקדשים את המועדים וקובעים מתי הם יופיעו ברצף הזמן של השנה, על פי הזמן בו הם מקדשים את זמן מולד הלבנה, ראש חודש, ובפרט ראש חודש ניסן ("החודש הזה לכם ראש חודשים..."). חג הפסח הינו החג הישראלי, הלאומי. עם ישראל הוא הקובע זמנו בכל שנה ושנה, והוא היום בו נהיינו לעם! הפרושים באים ואומרים כי החוט המקשר צריך לחבר בין אותו יום לאומי לבין חג השבועות, היום של התורה, של האמונה, של הדת. החיבור בין לאום לדת איננו מלאכותי אצל עם ישראל, הוא הכרח אונטולוגי של כל תפיסת האמונה בעם הזה. בשונה משאר אמונות העולם בהם הדת היא אכן דת- אוסף חוקים הבאים מאלוק כלשהוא, ואין לדת זו שום קשר אל לאום מסוים, אצל עם ישראל הדת מקושרת בכל אופייה אל ההיסטוריה של האנושות ובפרט של העם הזה. היהדות איננה דת אלא אוסף של תודעה ומעשים של משפחה, של שבט היסטורי המעביר מדור לדור את תבנית מהלכו ההיסטורי, עושר מחשבתו ועומק מעשיו. לכן גם חג השבועות נקרא כך. אין לו קיום עצמי אלא כולו מחובר אל זמן יציאתנו ממצרים אשר ממנו אנו סופרים 49 יום וביום ה 50 אנו מקבלים את התורה, תורה המקושרת באופן אימננטי לזמן ההיסטורי. לעומת הפרושים, באו הבייתוסין וטענו כי החוט המקשר אמור לחבר בין השבת לבין חג השבועות, ולא בין חג הפסח לחג השבועות. כפי שאמרנו- השבת הינה יצירה אלוקית המנותקת ומורמת מההיסטוריה האנושית. היא נוצרה טרום תחילת המהלך ההיסטורי של העולם. היא מופיעה בבריאת העולם, זמן שהוא מעל הזמן, זמן שהוא מהות ונשמת הזמן, זמן אלוקי. החיבור בין השבת לבין חג השבועות מייצר תודעה כי התורה הינה דבר שהוא מעל הזמן, מעל ההיסטוריה האנושית, ואין קשר בינה לבין הלאומיות, בינה לבין האירוע ההיסטורי של יציאת עם עבדים ממצרים, אימפריית אותה תקופה. בכך ניסו הבייתוסים לייצר בעם ישראל תודעה דתית, לייצר הדתה, כפי שהרבה דתות תופסות את האמונה באלוקים. אמונה המנותקת מחיי העולם, מחיי עם, מחיי היסטוריה אנושית, שבטית ומשפחתית. הנצרות היא דוגמא לדת שכזו, דת שקוראת בקול גדול אל אלוקי השמיים, ושוכחת את אלוקי הארץ. חג השבועות, יום מתן תורה, הוא חג ללא תאריך ספציפי. התורה לא מזכירה את התאריך שלו אלא אומרת שיש לספור 7 שבועות מפסח ואז להגיע לזמנו של החג. החיבור בין הלאומיות שלנו לדתיות שלנו (מתן תורה)- הוא חיבור שמשאיר אותנו אלפי שנים על בימת ההיסטוריה, בתוך סיפורי הציביליזציות של הלאומים ובתוך השיח הפילוסופי\אמוני שבמרחב הדתי וההגותי. ספירת העומר מספרת לנו כיצד לגעת בנצח- ע"י שייכות עמוקה אל היום יום, אל הסופי, אל המתפתח והמשתלם.
By yochai.zxc 21 Mar, 2024
פורים של המן ופורים של מרדכי
By yochai.zxc 16 Dec, 2022
תיקון עולם באמצעות התערבבות באומות העולם ושליטה בכלכלה העולמית, או שמא באמצעות ריכוז ישראל בארצו והעמקה בתורה ומשם לצאת כאור לגויים
By yochai.zxc 12 Dec, 2021
כמה טוב להרגיש איך הדרמה לוקחת את התכנים הרגשיים והבין אישיים ומעמיקה עימם, ומרימה אותם, ומתחילה ריפוי. והיום זכיתי לחוות את זה בתוך המרחב הווירטואלי המאתגר למדי (לפחות אותי).
By yochai.zxc 18 Feb, 2021
תיאור מלאכת בניית המשכן מתחיל מפירוט אודות כלי המשכן (ארון, כפורת, כרובים, שולחן ומנורה). לאחר מכן מגיע הפירוט אודות המבנה עצמו (היריעות שכיסו את המשכן, קרשים למבנה עצמו, אגנים, בריחים, וקרסים). לאחר מכן מתואר מעשה הפרוכת (מעין וילון המבדיל בין ההיכל לקודש הקדשים), מעשה המסך לפתח האוהל ומעשה מזבח העולה. לאחר מכן, בפרשת תצווה, מופיעים בגדי הכהונה, ובסוף הפרשה מופיע מזבח הזהב. יש לתהות- מדוע הוראת הקב"ה למשה מתחילה מפירוט אודות עשיית כלי המשכן, ורק לאחר מכן מגיע הפירוט אודות מבנה המשכן עצמו. והרי כל אדם אשר בונה בית, קודם בונה את הבית עצמו, מייצר לעצמו מרחב פרטי, ורק לאחר מכן מכניס אליו את כליו- ספה, ארון, מיטה וכדומה. ואכן בצלאל בונה את המשכן כפי הסדר ההגיוני, ואומר למשה שכך ההיגיון אומר. משה אז אומר לו שאכן הוא צודק וכך רצון הקב"ה. המפרשים מסבירים שמשה שמע מהקב"ה כפי הסדר שבו הכלים קודמים למבנה, אך לא שמע כי כך אמור לבנות, רק שיער שיעשה כסדר הנאמר לו. ורק כאשר בא בצלאל ואמר מה שאמר- הבין משה כי זה שהקב"ה ציווה בהתחלה על הכלים ולאחר מכן על המשכן, אין הכוונה בכך שאת הכלים יכינו לפני המשכן, אלא באמת יש צורך לנהוג בהכנת המשכן- כפי הסדר ההגיוני. אך עדיין- מדוע הקב"ה מספר לנו בראשונה על בניית הכלים ורק לאחר מכן על המשכן עצמו. אין זה דבר שבמקרה. קל וחומר כאשר אנו ראים שמשה רבינו אכן מבין שכסדר הזה ראוי לבנות המשכן וכליו. נראה שבכוונה רצה הרצון העליון לשנות מסדר הנורמה האנושית. האדם בזה העולם זקוק קודם כל להגנה, לביטחון. ילד שגדל ברחוב, ללא הורים תומכים, חסר מוגנות בסיסית- התפתחותו הנפשית תהיה לוקה בחסר רב. אם כן, כאשר האדם החל לבנות בתי מגורים, הוא בעצם החל לבנות לעצמו מרחב מגן, מחסה. המרחב הזה שימש לאחר מכן לתכלית נוספת, והיא- יצירת מרחב אינטימי המייחד כל משפחה במקומה, ללא חיי קומונה בה ישנים יחדיו על מחצלת תחת כיפת השמיים. עובדי האלילים פנו אל האלוקות מתוך אותם צרכים אנושיים. הם חשו חסרי כוח אל מול נוראות היקום, איתני הטבע, ומה שנראה להם כשרירותיות המכוון והמניע שמים וארץ. הם פנו אל האל על מנת שישמור עליהם ושיעזור להם לחוש שליטה באיתני הטבע. אי לכך, מבנה המקדש שלהם היה חשוב יותר מאשר כלי העבודה המשמשים לעבודת האל בתוך הבית. לעומתם- עבודת אלוקי ישראל איננה מתחילה מלמטה, אלא מלמעלה. הפנייה אל האל לא מתחילה מבקשת האדם להגנה ולפשר, אלא מהרצון למפגש בלתי אמצעי ומהרצון ליצור עולם טוב יותר. רק לאחר התנועה שמלמעלה למטה- מופיעה גם האמונה שמלמטה למעלה, קרי- בקשת ההגנה ותחושת הביטחון. אפשר לומר כי האחרונן הינם מעין תוצאה נלווית של הראשון. ניתן לראות זאת בדור המדבר. דור זה חווה ניסים שאין כדוגמתם בזה העולם. הוא יוצא מהיותו עבד באימפריה של אותה תקופה, אירוע חריג באופן טוטאלי באנושות. נקרע לו הים, הוא שומע את קול ה' מדבר אליו בהר סיני, הצור נבקע עבורו ויוצאים ממנו מים, יורד לו מן מין השמיים להשביעו, בארה של מרים מלווה אותו בדרך, הוא מהלך במדבר 40 שנה, נושא על גביו מונומנט ארכיטקטוני מפואר ביותר, מוליד ילדים ומגיע בסופו של דבר לארץ אבותיו. כל המהלך הזה הוא בלתי יאמן! ולמרות כל אלו הפלאות- הוא חוזר שוב ושוב על תלונותיו, מעדיף לחזור למצרים, מוחה בתוקף כנגד האל הזה המנהלם בדרך בצורה פלאית שכזו, מבקש למרוד בנשיאם ומלכם משה (קרח ועדתו), ומוציא דיבת ארץ אבותיו- רעה. הקב"ה בעצמו אומר עליהם כי הם "עם קשה עורף". ברור הוא שאם היה קורה כל זאת לעם אחר- הם היו מקשיבים כמו ילדים טובים לאל האחד והיחיד הזה, ולמשרתו משה. אך עם ישראל, למרות היות הקב"ה המגן והמחסה שלהם- מסרבים להתמסר אליו. מדוע? נראה שישנה בעם הזה נטייה טבעית אל האלוקות בצורה שונה מהנורמה. נטייה זו איננה באה מצורך אנושי למגן ומחסה, אלא מבקשת קרבת אלוקים והיצמדות אל דרכי החיים והמוסר של אבותיהם אברהם יצחק ויעקב. לאור זאת, אולי ניתן להבין מדוע הציווי על בניית המשכן איננה מתחילה מהקמת המבנה והשלד, אלא מכלי הקודש. הכלים הינם המבטאים בצורה הטובה ביותר את התוכן הפנימי שמעבר להגנה ולמחסה, מעבר למסגרת פורמאלית של שיוך לאל אשר תפקידו להגן על המאמין בו- מאיתני הטבע, ובכוחו לשכנע את מאמיניו כי להם ראויה זכות החיים ולא לעמים אשר סביבותיהם. אותו תוכן פנימי המתגלה דרך הכלים התופשים את מהות עבודת האל- מספרת לנו סיפור עמוק על אותו עם, על הליכותיו, הנהגתו, תורת המוסר שלו ושאיפותיו הלאומיות והפרטיות. בדיוק כפי שהריהוט, הספרים ושאר החפצים שבבית האדם מצביעים בצורה מיטיבה יותר על אופיו והשקפתו, מאשר קירות הבית ואבניו. אך אם כך- מדוע בסופו של דבר בצלאל בונה את קירות המשכן קודם כל, ורק לאחר מכן את הכלים, ובכך בעצם פועל בסדר הנורמאלי, האנושי? על מנת להיכנס אל התוכן הפנימי, אל הקודש, אל הטרקלין- יש לעבור דרך השער. וכדברי הרב קוק בזרעונים: '...השער הוא האלוקות המתגלה בעולם בכל יופיו והדרו...'. הארכיטקטורה של מבנה המשכן מסמנת לאדם את המרחב אשר בתוכו ובאמצעותו הוא הולך לקדש את המציאות, להגביה את חייו ולרומם את הכרתו ושאיפותיו. ישנם במשכן שני מעברים לחללים שונים ומופרדים, מעבר אחד הינו במקום בו נגמרת עזרת כהנים ומתחיל ההיכל, אוהל מועד, והמעבר השני הינו במקום בו מסתיים לו ההיכל ומקומו של קודש הקדשים מתגלה. במעבר הראשון ניצב לו המסך, ואילו במעבר השני ניצבת לה הפרוכת. רש"י מבאר לנו את משמעות המילה 'מסך' ומשמעות המילה 'פרוכת', ובכך מבאר את ההבדלים בין השניים וממילא את התפקידים השונים שלהם במרחב המשכן. לפי רש"י המילה פרכת 'לשון מחיצה הוא, ובלשון חכמים פרגוד, דבר המבדיל בין המלך ובין העם'. לאחר מכן מבאר רש"י אודות המסך, וכותב כי המסך הינו 'וילון, שהוא מסך כנגד הפתח, כמו "שכת בעדו", לשון מגין'. יוצא מדברי רש"י כי אותם שתי מחיצות- תפקידים שונים להן. הפרכת, המבדילה בין קודש הקדשים לבין ההיכל, תפקידה הינו ההבדלה, הצבת היררכיה, הפרדה בין המלך לעם. לעומתה, המסך המבדיל בין ההיכל לבין העזרות, בין השולחן, המנורה ומזבח הזהב לבין מזבח העולה ומקום עבודת הכהנים- תפקידו להגן, לשמור על ההיכל מפני סכנת פולשים. האיש הישראלי- אשר שורש נטייתו אל האלוקות אינו מפאת עצם חוויית העולם כמאיים לאבדו, כאלים, שרירותי, מפחיד, כאוטי וכ'ו, אלא כמקום בו ישנה אפשרות לדבר גדול יותר להתגלות, אם רק נדע כיצד- ניצב בראש ובראשונה בתודעתו (בחכמה בינה דעת בשפת הנסתר) על אדמת כלי המשכן, על אדמת ההיכל, הקודש. הצורך בהגנה ובשמירה איננו הדבר הראשוני המניע אותו לחפש את האל. אך כאשר הוא מוריד את הדעת שלו אל כלי ההרגש והמעשה (7 מידות תחתונות בשפת הנסתר, חג"ת נהי"מ)- הוא פונה קודם כל לבנות את המסגרת, אשר תפקידה להגן, לשמור. לשמור מפני מה? לשמור מפני כוחות הטומאה שיכולים להופיע בקודש ולקלקלו. הצורך בהגנה איננו הצורך בהגנה מפני הטבע האלים, אלא מפני התודעה ההרסנית שיכולה להיווצר כאשר האדם נפגש עם אותו טבע. המפגש עם איתני הטבע השרירותיים מייצר באדם תודעה של כפירה בטוב, של נתינת כוחות חיים לרע, לכאוטי, להרסני. לסטרא אחרא יש מקום בפני עצמו, היא איננה בטלה לאל האחד והיחיד. מכאן האלילות צומחת וכנגדה היהדות נלחמת בכל תוקף ואומרת כי אין עוד מלבדו ואין כוח בשום ברוא לעמוד בפני עצמו ולו עמידה כלשהיא. ולכן- מציבים עם ישראל בכניסה להיכל, לאוהל מועד- את המסך. המסך אשר מסוכך ומגן, שומר מפני התפרצות של תפיסות עולם זרות ומנוכרות לטבע הישראלי, מנוכרות לתקוות הנצח של עם ישראל. לאחר מכן- ניתן להיכנס פנימה אל ההיכל, אל כלי המשכן. הציווי האלוקי מתחיל בכלי המשכן כדי לקבע בנו את הנטייה השורשית אל כלי הקודש, עוד טרום מסגרת המשכן המוצבת להגנה ושמירה. רק לאחר שהתודעה הישראלית עומדת על אדמת הקודש, מכירה את דרכי עבודת האל באמצעות כליו, רק אז היא ניגשת לבנות את המסגרת, את קרשי המשכן ויריעותיו. אך אז, כשהיא פונה אל מרחב השמירה, היא כבר עסוקה בהישמרות עמוקה יותר מאשר ההישמרות מסכנות החומר האלים. ניתן להביט על כך מדבר נוסף בפרשתנו- יריעות המשכן וקרשי המשכן. לכאורה נכון היה יותר שהציווי יהיה קודם כל על קרשי המשכן, הדפנות, ורק לאחר מכן על הגג, היריעות, הכיסוי. הרי אדם קודם כל מציב דפנות ורק לאחר מכן גג. אך הקב"ה מצווה קודם כל על היריעות, הגג, ורק לאחר מכן על קרשי המשכן, הדפנות. על פי הסברנו שמבנה המשכן תפקידו לשמירה (כתפקיד המסך), הרי שבציווי זה ניתן להבין ממה אנחנו באמת נשמרים. השמירה היא קודם כל מלמעלה, מהגג. החשש איננו מחיות רעות או מאיתני הטבע המתפרצים להורגנו במובן הפיזי של המילה, אלא מאיתני הרוח, מתפיסות עולם מקולקלות, המגיעות מלמעלה ומבקשות להפילנו ברשתם וליצור בנו תודעה מיואשת וממילא תודעה חסרת מוסר, אמת ויופי. ישנו עוד צעד אחד מעבר לשמירה מאיתני הרוח, מהסטרא אחרא התודעתית. זהו הצעד הפוסע אל מעבר להיכל, לקודש, לאוהל מועד- ופונה אל קודש הקדשים. על מנת לעבור מכאן לשם יש לחצות את הפרוכת. אם נחזור לדברי רש"י, ניזכר כי רש"י מבאר את מהות משמעות המילה פרוכת ואת תפקידה. תפקיד הפרוכת על פי רש"י הינו הבדלה, הפרדה, יצירת היררכיה. ההיררכיה מייצרת כבוד, הבטה על הגודל של החיים, היכולת להרים מבט למעלה, היכולת לשאת עיניים למרחוק, אל מעבר להווה הצר. באמצעות הפרוכת, המונעת מכהן רגיל להיכנס לקודש הקדשים והמזמינה את הכהן הגדול להיכנס לשם רק אחת לשנה- מפנים האיש הישראלי ועימו העולם כולו- את תודעת האין סוף, ועימה את הכרת הפער האין סופי שבינו לבין העליון על כל, שכולה קמיה אינו חשיב כלל. היכולת לחוש את אותו הכבוד, שמתחיל מהכרת כבוד אלוקים וממשיך אל הכרת כבוד האדם וממנו אל הכרת כל היצור וכל הבריאה כולה- היא שורש השורשים של העם הזה, שלא בקלות מתמסר לאלוקיו, ואין הניסים משכנעים אותו מספיק על מנת לציית באופן טוטאלי לאותו כוח עצום ששומר עליו מאיתני הטבע ומבני אדם השונאים אותם. העם הזה זקוק לגודל, לחיים שיש בהם הוד והדר, יופי וטוב, מוסר ואמת, צדק ושמחה, אש חיים ואהבת אדם. עד שהוא לא פוגש את איכויות רוח אלו- הוא אינו מסתפק במועט, הוא אינו מסתפק בהגנה ושמירה, כפי שכל אימפריה הסתפקה, ובהתלהבותה מכוחה ומיכולתה לשלוט על בני אדם אחרים ואף על איתני הטבע- שכחה את ההוד וההדר של החיים, את המוסר, את האהבה, את היופי והטוב. שכחה את "כבוד אלוקים הסתר דבר" ואת "הצנע לכת עם אלוקיך". לאחר שכחה זו, זמן העוצמה של הכוח החומרי- התמעט, ובמהרה היא מצאה עצמה יורדת מעל בימת ההיסטוריה. לא חרבה ירושלים אלא מפני שנאת חינם, ומפני שלא הייתה להם בושת פנים זה מזה (כבוד). חורבן הממלכה לא התרחש עקב כוח חיצוני שפגע בנו, כאיתני הטבע או איתני האדם האחר, אלא אך ורק מפני שנתנו לאותם רוחות דסטרא אחרא לחדור את יריעות האוהל ולהיכנס אל הקודש. ומכיוון שכך אומר הרב קוק: 'ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו, על ידי שנאת חינם. נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חינם'.
By yochai.zxc 12 Feb, 2021
ואם אסון יהיה ולא נדע איך לנוע כעת, ואלפי הדלתות הפתוחות יהיו עבורנו רק בליל קולות רועש ומבלבל. ואם אסון יהיה, ומה שחשבנו שיצלח- יכמוש לעת ערב, ויצלול, ויבול, וניבש. ואם אסון יהיה, וניוותר לבדנו, והשביל שומם, והבית אפל, וקולות המשחקים הנשמעים מעבר לרחוב, יהדהדו בדידותנו. ואם אסון יהיה, והזוהר שבליבנו יעומעם, והספק יכרסם ויאמר- שמא רק גוש בשר אנחנו, בשר ותו לא. ואם אסון יהיה, ואשר יגורנו יבוא, והאחר שלידי יתגלה כאויב. ואם אסון יהיה, ויבגדו בנו, ואת אשר ייחלנו לחוש עם חברים- לא נצליח לחוש אף לא עם בן הזוג. ואם אסון יהיה, והכוח לשאת ראש מעל המים- ייחלש, והנפש בייאושה תצייר לעצמה מיטת אפיריון נצחית, עשויה רגבים רגבים. ואם אסון יהיה, ויציבות הבית, והכסף, והמשפחה, והחברים, והזוגיות, וההורות, והגוף- יתחילו ללחשש לחישות דעיכה. ואם אסון יהיה, ואותה אמונה שמעל טעם ודעת, אותה האמונה שיש בה מהנוחם, והגבורה, והתקווה, והמטרה, והערך, והיופי- אותה אמונה תרכין ראשה ותלך לשוטט בשדות ריקים. ואם אסון יהיה... ...ונתת נפש תחת נפש, נפש דמסירות אל מול נפש הגוועת. ונתת נפש, ונטלת נפש ההומה בך- לעשותה מדרך כף רגל לנפש אחרת, הזקוקה למדרך, טרם תימוט. ונתת נפש תחת נפש, מבחירה, לא כרמוס, לא כזועק: 'אהבו אותי'. ונתת נפשך, ויצאת מנפשך, ושכחת לרגע שאתה אתה, וראית את האחר ורחב לבבך, ולא שמת לב לכך, ושכחת, ונזכרת בך, ובחרת, להביט חוצה, והושטת, ושכחת עצמך, ונזכרת שוב שהנה נפש האחר כעת עומדת למוט, ואצת, ורצת, ואחזת, ושכחת את עצמך, ושוב נזכרת, ובחרת!
By yochai.zxc 12 Feb, 2021
אל מול פי החירות יצאנו לשוטט. עשבים חרקו שן, הציצו מתוך האדמה החרבה. גם אנחנו הרמנו ראש, חשופים לשמש הצורבת, מחכים למצוא הפתח. אל מול פי החירות עמדנו נכלמים, מייחלים לנס, למגע, לקירבה דנשיקין. פה אל פה לדבר, לשוח. ימים של ערפל, של פתחים מוכי גורל, מזוגגי עיניים, מעורטלי ישות, נבולים. ימים של צימאון, של חורב וסיני ולוחות וברית ושקט מופתי, צלול, שקט שלפני הסערה. אל מול פי החירות הטינו אוזנינו דרך הפתח הצר כסדק, הטינו אוזנינו אל שמעבר. השקט הצורם שבכאן נבלע ברעש דשם, בקול המולת שדי בדברו, כקול שאון גלים, כקול חיים. ציפור התעופפה לה דרך הסדק, גם עקרב חגג את זעירותו. ולנו לא הייתה כפית קסמים קטנה, וגופנו עב, ומגושם, ולא חודר היה דרך הסדק הצר, ואין הסדק חודר בו. קראנו למאהבנו לעזרה, ולא ידענו היכן הם, האם בצד זה או בשמעבר, מעבר לסדק. אל מול פי החירות נשענו על חומת האבן הישנה, טמנו ראשנו בין כפות ידינו. לא חרחרנו ריב עם זאת החומה, אין הריבים מדרכי החירות. לרגע קט צנח ענף זעיר לידינו. ברגע הבא כבר השלחנו בו את האש והשחלנו את זה הענף דרך הסדק הצר. הלהבה האירה לרגע את שמעבר, לרגע ראינו את אשר כמה אליו ליבנו, לרגע ראינו ובזה התנחמנו, והסכמנו להמתין אל מול פי החירות, ועד אז לדבר, ולהגיד, ולשוח. לא לצעוק. אין הצעקה בדרכי החירות. מהרה יבוא יום.
By yochai.zxc 11 Feb, 2021
לא ימוש הזרע מן הזורע, כי זרעו הוא, כי תוכו הוא. כי בו טמון ה D.N.A הייחודי לו, כי בו טמון סיפור ארוך, עמוק מני ים. סיפורים שזורים בנו, ארוגים אל סבכי פעולותינו, אל יד מושטת לכיכר לחם בחנות שבקצה רחוב בצלאל, אל רגל פוסעת על כביש כורכר קלוף לאור שקיעה, אל יד אוחזת ספר ומעיינת בדפיו, אל אצבע מגרדת חוטם בוער, אל פה לוחש תפילה ואז בולע באבחת ביס קורוסון חם. אל כל אלו משתרגים הסיפורים, מפעפעים סיפורי דורות, אלפי שנות אנושות, אין סוף בחירות זעירות שעצבו את אבא שלי, וסבא, ואביו, ואב אביו וכן הלאה, ועוד, ועוד. לאן כל זה מוביל? נראה שאלי. אלי ועוד למיליוני שכמותי החיים בכאן, בזה העולם, בעכשיו של 2021. והם, דורות עבר, רוכבים עלי, ואני- עליהם. הם רוכבים עלי, שבלי רגליי, וגופי, וחומריותי- קיומם לא היה קיום דעולם הזה. עולם האידאות והנשמות לא מספק את האל היהודי, בורא השמיים והארץ, מוציא עמו מיד צר. ואני רוכב עליהם, שבלעדיהם אין לי מעמד של רוח, ולא אישיות של אמת, ולא קרטוב של עומק, ולא הוד וגעגוע, ולא חכמה של התמדה, ולא תכלית ולא תקווה. והנני גוף, חומר, קרוץ מאין ועפר, ואל עפר אשוב. וביחד- הננו הולכים. שלובי מבט, דבקי עיניים בוערות למפגש ושינוי. הולכים ביחד, לא משים זה מזה, לא מוותרים על זורע, וזרע שזורע זרעיו, וזרעיו שמזריעים אדמה טובה, ובה זרעים נזרעים וזורעים, נולדים ונזרעים וזורעים, ושוב ושוב, ועד עולם.
More Posts
Share by: