Blog Post

שיכור כל העולם דומה עליו כמישור

yochai.zxc • Mar 05, 2020

על החידוש שבתפיסת העולם של אחשוורוש, המן ואסתר

כל סיפור המגילה נסוב סביב תודעה חדשה במציאות של אותה תקופה. עד אז המלכים היו שייכים לזרע מלוכה, צאצאים של אצילים ועשירים. אך השליטה האבסולוטית של מלכות בבל נגמרה, ובלשצאר בנו של נבוכדנצר חוסל בשנתו ובמקום מלכות בבל עולה מלכות פרס ומדי. בהתחלה מולך דריוש המדי ולאחריו כורש הפרסי. מיד לאחריו מתחילה מלכותו של אחשוורוש שארכה 14 שנה.

מיהו אחשוורוש? על פי המדרש אחשוורוש היה שומר הסוסים של נבוכדנצר אשר לקח את המלוכה בכוח והתחתן עם ושתי בתו של בלשצאר, נכדתו של נבוכדנצר. מופיע כאן מלך שאיננו שייך לגזע המלוכה והוא מפרק את התודעה המדינית המקובלת. מאז הוא מנהיג את ממלכתו באותה דרך של טשטוש המושגים ההיררכיים המקובלים. הוא מזמין למשתה שלו את כל תושבי שושן "למגדול ועד קטן" בשונה מאנשי ירושלים שלא היו מסובים בסעודה אלא אם כן יודעים מי ישב עמהם. יתרה מזאת, על פי חז"ל אחשוורוש מוציא באותו משתה את כלי המקדש שלקח נבוכדנצר בהחריבו את בית המקדש ובכך אומר שהקודש והחול שווים הם. לאחר המשתה אחשוורוש הורג את ושתי, זו שסיפקה לו מעט שייכות אל זרע המלוכה הבבלי, ובסופו של דבר ממליך במקומה את אסתר, אישה שאיננו יודע מאיזה עם היא, ככל הנראה מישהי שאדם בשם מרדכי אסף ברחוב לאחר שהוריה מתו. לאחשוורוש זה לא מפריע שאין לה שום ייחוס, שהיא יתומה ואסופה מהרחוב. הוא מתאהב בה וזה מבחינתו הדבר היחיד החשוב ולא שום היררכיה, שום חוקים ושם נורמות של מדינה ומלוכה שהיו עד
אליו.

אחשוורוש על פי חז"ל הוא מלך שממליך את עצמו ("...המולך מהודו ועד כוש..."- 'שמלך מעצמו). תפיסת העולם של אחשוורוש היא כי גורלו של האדם נתון בידיו והוא זה שיכריע מי הוא ומה תפקידו בעולם. שום סדר מדיני, חברתי או רוחני- לא יכתיב לאדם מה הוא יהיה. בידו להמליך את עצמו!
גם אצל המן אנחנו רואים מגמה דומה. המן היה ספר פשוט בכפר קטן, אך התגלגל להיות השר הכי חשוב באימפריה הכי גדולה בעולם באותה תקופה.

נראה כי המגמה הזו של המגילה איננה מתחילה מאחשוורוש אלא מהיהודים שבמלכותו. עם ישראל חי בגלות כבר קרוב ל 70 שנה ובמהלך שנים אלו הוא שוכח את ארץ ישראל, הוא שוכח את בית המקדש, הוא שוכח את המהות של היהדות שאיננה דת אלא חיי אמונה לאומיים הכוללים בתוכם קודש וחול, עבודת האל ועבודת האדמה , הנהגת היצר הטוב והנהגת המלך את העם. השכחה הזו מרדדת את אופי העם ומייצרת תודעה חסרת היררכיה, חסרת כבוד, חסרת חיבור למושג קדושה שעניינו הבדלה, התעלות דבר מדבר אחר. עם ישראל שוכח את מעלתה של ארץ ישראל, את מעלת בית המקדש, את מעלת עצמו.

היכן שכחה זו מופיעה? דבר ראשון- במיעוט העלייה לארץ ישראל לאחר הכרזתו של כורש- "...מי בכם מכל עמו יהי אלוקיו עמו ויעל ירושלים...". הפתח נפתח, השליט הגדול מאשר ליהודים לעלות ארצה ולבנות את בית המקדש, אך בפועל עולים מתי מעט ורובם אנשים הרחוקים לגמרי מתורה ומצוות.
שכחה זו מקבלת רבדים נוספים בדברי רשב"י השואל את תלמידיו 'מדוע התחייבו ישראל שבאותו הדור כליה'. תלמידיו עונים כי הסיבה לגזירת המן הינה מכיוון שהעם שבשושן השתתף במשתה אחשוורוש, רשב"י שואל אותם 'אם כן שבשושן יהרגו שבכל העולם לא יהרגו'. תלמידיו אומרים לו: אם כן אמור אתה את הסיבה, והוא אומר כי הסיבה לגזירת המן הינה כי ישראל שבאותו הדור השתחוו לצלם. יש להבין מה הסיפור הנורא שבהשתתפות במשתה אחשוורוש וכן להבין מהי אותה השתחוויה לצלם, לכאורה אם השתחוויה זו הינה ע"ז הרי היו אמורים באמת להיהרג ומדוע ריחם עליהם הקב"ה והיפך הכול. כך אכן שואלים תלמידי רשב"י את רשב"י.

חז"ל מבארים כי משתה אחשוורוש לא היה כה תמים כמו שזה נראה מבחוץ. לא היה כאן רק משתה של גילוי עושרו ומילוי תאוותיו של אחשוורוש. אחשוורוש באותו משתה מוציא את כלי המקדש ומשתמש בהם. מדוע הוא עושה זאת ולמה רק בשנת שלוש למולכו? חז"ל מבארים במסכת מגילה כי מלכי בבל ומלכי פרס הכירו את נבואת ירמיה האומרת "כי כה אמר ה', כי לפי מלאות לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם והקימותי עליכם את דברי הטוב להשיב אתכם אל המקום הזה". הם מאמינים כי אכן ירמיהו הוא נביא האלוקים ולכן הם חוששים מנבואתו ומכך שעם ישראל, שכנראה היה כוח כלכלי משמעותי עבורם ואולי אף אמונתו ניפצה את אמונתם האלילית, ישוב לארץ ישראל. אי לכך הם
מחשבים את אותם שבעים שנה וכאשר הם רואים שהנבואה לא מתקיימת- הם חוגגים ומקיימים משתה בו הם משתמשים בכלי המקדש, ובעצם אומרים- אין לעם ישראל סיכוי עוד לחזור לארצו.

הראשון שעושה משתה זה הוא בלשצאר מלך בבל, בנו של נבוכדנצר. לאחריו עושה זאת אחשוורוש בשנת שלוש למלכו. ר' צדוק הכהן מלובלין מביא דברי חז"ל על הפסוק "כרצון איש ואיש" - 'כרצון מרדכי ואסתר', ומבאר ר' צדוק כי הכוונה היא שניתן ליהודים במשתה אחשוורוש אוכל כשר (!) כרצונו של מרדכי. המהר"ם שיף שואל מדוע לא מוזכר בכל התיאור המפורט של משתה אחשוורוש- עניין כלי זמר, ואומר כי אחשוורוש
רצה להתחשב בעם ישראל ולכן לא שם מוזיקה במשתה מכיוון שעם ישראל לא שומע מוזיקה מאז חורבן בית המקדש. מתברר שלאחשוורוש היה מאוד חשוב שהיהודים ישתתפו במשתה שלו. מדוע? כנראה שאותו אקט של השימוש בכלי המקדש והתעלמות ישראל מכך- מעידים עבור אחשוורוש כי היהודים נטמעים היטב במלכותו ולא ימרדו בו. זה די הזוי- העם מקפיד על מאכלים כשרים, מקפיד אפילו על דיני החורבן ולא שומע מוזיקה - אבל כל אלו הינם עניינים של קיום מצוות הדת, ללא קשר לשום תנועה לאומית פנימית. ולכן כאשר כלי המקדש מוצגים במשתה זה אולי גורם לעם ישראל אי נוחות מסויימת, אך זה לא מה שימנע מהם מלהשתתף במשתה ולחוש חלק מהאומה הפרסית. אין
צורך לעלות לארץ, נקים בשושן את ירושלים הקטנה, ירושלים דפרס. על פי תלמידי רשב"י זוהי עיקר ההחטאה של אותו הדור- שכחת ההיררכיה, שכחת קדושת הארץ ובית המקדש עד שהם נהיים פולקלור נחמד השייך לבית הכנסת אך לא למרחב השאיפות של האומה.

רשב"י מביא הסבר אחר מדוע התחייבנו באותו הדור כליה, אך נראה שהסברו מכוון לעניין דומה. רשב"י אומר כי חטא אותו הדור היה בהשתחוויה לצלם. מהו אותו הצלם? נבוכדנצר חולם חלום ובבוקר איננו יודע את פתרון החלום אך יותר מכך- הוא לא זוכר מה היה החלום עצמו, הוא רק חש שזה היה חלום משמעותי. עבדיו אינם יכולים לעזור לו בלי שייתן להם מידע אודות החלום, אך הוא מתעקש עד שמביאים בפניו את דניאל. דניאל אומר לו בדיוק מהו החלום ומהו פתרונו. דניאל אומר כי בחלום ישנה חיה גדולה שאיבריה השונים עשויים מחומרים שונים- זהב, כסף, נחושת וברזל. לפתע מגיעה אבן גדולה ומרסקת את הפסל. דניאל מבאר לנבוכדנצר כי כל חומר מסמל מלכות אחרת-
מכלות בבל, פרס, יון ורומא. כל אחת מהם תמלוך בעולם תקופה מסויימת, אך לבסוף כל המלכויות האנושיות הללו יכחדו מהעולם.

החומר המסמל את מלכות בבל, מלכותו של נבוכדנצר, הינו הזהב. וזאת מכיוון שמלכות בבל הינה חזקה ומפוארת. נבוכדנצר בשומעו את החלום ופתרונו מרגיש שזה אמיתי, אך קשה לו עם העובדה שמלכות בבל תסתיים, הוא רוצה נצחיות של עוצמה ושליטה עולמית. לכן הוא מחליט לעשות פסל בבקעת דורא, פסל של חיה זו, אך שכולה מזהב. לסמל שמלכות בבל תהיה לעד ולנצח נצחים מושלת בעולם. על פי חלק מהמפרשים בקעה זו הינה הבקעה בה הוקם מגדל בבל. במהות וודאי שיש קשר עמוק בין שני אקטים אלו- בניית מגדל בבל ובניית הפסל של נבוכדנצר. שניהם מכוונים לרצון האנושי לעוצמה ושליטה. מגדל בבל הינו המלכות הראשונה שהייתה בעולם, כשהמלך הראשון היה נמרוד. בבניית מלכותו ובפרט בבניית המגדל, הוא רצה לנצח את הרעיון האלוקי ולהמשיל על המציאות את הרעיון הלאומי הממלכתי, את העוצמה האנושית. האדם לא זקוק לאל, יש לו כוח לשלוט על כל ולעשות בכל כרצונו. אותו כנ"ל בעניין הצלם שבנה נבוכדנצר. זו איננו פסל של ע"ז,
איננו סמל לאלוקות מסויימת, אלא סמל למלכות אנושית, לעוצמה וכוח לאומי, לשליטה של מלכות אחת בכל בעולם. כאשר עם ישראל משתחווה לאותו הפסל הוא בעצם אומר כי הוא מוכן להשתעבד לעד למלכות בבל. אין לו בעיה למחוק את לאומיותו שלו ולהשתעבד למלכות אחרת לעד, העיקר הוא שיתנו לו להמשיך לקיים חוקי דתו. בכך עם ישראל של אותו הדור הופך את היהדות לדת ולא לחיי אומה המעוטרת.
באמונת האל ועבודתו. ישנה כאן הפרדה בין היסוד האלוקי ליסוד הלאומי, והפיכת היהדות לדת ככל הדתות. 

נמשיך עם חישובי סוף גלות בית ראשון: למפרע מתברר כי בלשצאר ואחשוורוש טעו בחישוב 70 שנות גלות בבל. אדם נוסף שטעה בחישוב זה (אך הודה בטעותו כמובן) הוא דניאל. במה הייתה  טעותם? הם טעו בעניין מהי ההתחלה של חישוב אותם 70 שנה, מהי המשמעות של "מלאות לבבל"  ("כי לפי מלאות לבבל 70 שנה..."). בלשצאר חשב שאותו זמן, שהוא בעצם תחילת גלות בית ראשון, מתחיל מרגע שנבוכדנצר עולה לשלטון ומתחיל בכך את מלכות בבל. דניאל לעומתו חישב את 70 השנים מרגע שנבוכדנצר מגלה את יהויקים המלך לבבל (היו 3 נגלות של יציאה לגלות- יהויקים, יהויכין וצדקיה). אחשוורוש מחשב את 70 השנים מגלות יהויכין, שהיא גלות החרש והמסגר. אך מסתבר שהחישוב הנכון הוא מגלות צדקיה וחורבן ה בית. ואכן 70 שנה לאחר החורבן דריוש השני, ככל הנראה הבן של אחשוורוש ואסתר, מכריז על האפשרות שעם ישראל יעלה לארץ וימשיך בבניית ביהמ"ק שעצרו אחשוורוש ובאותה שנה מסתיים בניין הבית שהופסק בזמנו של אחשוורוש. 

ראוי לציין שחישובו של דניאל לא היה לגמרי לא מדויק וזאת מכיוון ש 70 שנה לאחר גלות יהויקים מתרחשת הצהרת כורש המתירה לעם ישראל לעלות ארצה, אך כפי שאמרנו רק מתי מעט עולים ולאחר שהעמים השונים בארץ שולחים כתב שטנה לכורש כנגד היהודים- הוא אוסר על המשך עלייה ארצה. גם חישובם של אחשוורוש ושל בלשצאר לא עובר ריקם, וגם במלאות 70 שנה על פי חישובם- מתרחש אירוע קטן שהינו חלק מהמהלך של הגאולה. אצל בלשצאר- נפילת מלכות בבל והקמת מלכות פרס ומדי, זו שעתידה להתיר את שיבת ישראל לארצם. ואצל אחשוורוש מתרחשת באותו היום הריגת ושתי אשר פותחת פתח לכניסתה של אסתר לבית המלך של האימפריה הגדולה בתבל.
אם כן, השאלה שמעלה מגילת אסתר היא שאלה על תפיסת העולם ההיררכית, האם ישנם במציאות מדרגות מהותיות של חיים, האם ישנו הבדל בין כלי המקדש לכלים אחרים, האם ישנו הבדל בין עם ישראל לעמים, בין קודש לחול? על פי אחשוורוש- הכול שווה, גם עבד נרצע יכול למלוך. ועל פי התורה? נראה כי מגילת אסתר מסכימה עם אחשוורוש- לא מוזכר בכל המגילה את שמו של הקב"ה, הסיפור הוא לכאורה סיפור לגמרי אנושי, הדמויות הפועלות הם בני אדם בלבד, אין כאן יד אלוקים המכוונת את האנושות כפי שמסופר בשאר ספרי התנ"ך. נוסף לכך, אחת ממצוות פורים הוא המשתה, וחז"ל אומרים על השיכור כי כל העולם דומה לו כמישור. לכאורה שכרות איננה ראויה כי 
השיכור שוכח את מדרגות החיים, מטשטש בין טוב לרע ובכך יכול להגיע לעשיית כל רע. אם כך מדוע זו אחת ממצוות החג? נראה כי פורים בא לקשר אותנו אל תפיסת העולם של אחשוורוש! יום אחד בשנה אנחנו מתבוננים על המציאות מתוך משקפיים של 'השווה ומשווה קטן וגדול' (קטע מתפילות ראש השנה המדבר על הקב"ה המשווה בין כל הבריות).

מהי עומק התפיסה האחשוורושית? האמירה כי יש מדרגות לחיים, הבדלים, היררכיה - מייצרת כבוד, ערך ומשמעות. יש טוב ורע, יש אור וחושך, יש עליון ותחתון. מבט זה דוחף את האדם לבחור להתעלות ולא לרדת. אך החיסרון בתפיסה זו הוא כי האדם יכול להתפתות אל מבט על המציאות שלו בה הוא לא יכול להשתנות, הוא שייך למדרגת חיים מסויימת ולכן מדרגות חיים גבוהות וטובות יותר אינן שייכות אליו. הוא נולד לקאסטה מסוימת (מדרגה חברתית בהודו) ויחיה בה כל ימיו. בכך הוא מוריד את האחריות האישית שלו להתעלות וליציאה ממסגרות החיים אליהם הוא נולד או התגלגל בימי חייו. השעבוד התודעתי הזה שזור לרוב בתפיסת העולם המערבית, פרויד למשל פיתח בנו הכרה האומרת כי הילדות משפיעה השפעה עצומה על הבגרות, ובעצם משעבדת את הבוגר אל אותם חוויות ילדות קריטיות.

לעומת זאת, הסכנה באדם המורד האומר כי בכוחו יכול הוא לשנות הכול ואין מדרגות חיים שכובלות אותו, הינה בגאווה שיכולה להתפתח עקב כך, שדווקא היא תביא את האדם לחפץ שליטה שייצא מכלל שליטה. זהו הרצון לעוצמה של ניטשה שהתגלגל לאחר מכן אל מוחו של היטלר, והשאר ידוע.
נראה כי יום אחד בשנה אנחנו מכריזים כי הכול, אבל הכול, איננו תלוי אלא בנו, ובכוחנו לשנות את גורלנו, ובכוחנו לבחור בחירה מוחלטת כיצד לחיות. ישנו קטע מליקוטי מהור"ן בו שואל ר' נתן את ר' נחמן- 'כיצד הוא הבחירה?' ר' נחמן עונה לו 'שהבחירה היא ביד האדם בפשטות, אם רוצה עושה ואם אינו רוצה אינו עושה'. זוהי אמירה מטלטלת ועוצמתית המעניקה לאדם כוח עצום לפעול בעולם.
הרמ"א כתב פירוש על מגילת אסתר בשם 'מחיר יין'. הוא מבאר את כל המגילה כמשל, וכדבריו בהקדמה לספר: 'שהוא רומז על כלל ימי האדם עד יום מותו...". הוא מבאר שם את עניין "המולך מעצמו", ואומר 'כי באמת אדם יכול למלוך מעצמו וה בחירה תלויה בו להיות כאחד ממלאכי עליון...'. זהו האור שמתגלה מתוך החושך של אחשוורוש, תודעה שמפרקת את ההיררכיה, את המוסכמות החברתיות, אך בשונה מאחשוורוש שלקח את זה לכיוון של הוללות ותאוות, מרדכי ואסתר לוקחים זאת לכיוון של בחירה חופשית של האדם לאן יכוון את חייו ללא שיעבוד להכרחי החיים, במובן מסוים גם ללא שיעבוד לאלוקים, או יותר נכון, ללא שיעבוד לתפיסת העולם הילדותית שלנו אודות מהות האלוקות ופעולתה בעולם.
By yochai.zxc 13 May, 2024
יום העצמאות תשפד
By yochai.zxc 30 Apr, 2024
מהי פסיכודרמה ומה בעצם מתרחש בסדנאות הפסיכודרמה של מכון נביעה?
By yochai.zxc 23 Apr, 2024
מהו העומר, מתי היו מקריבים אותו, מדוע יש צורך לספור ימים ושבועות מהעומר עד חג העצרת, חג השבועות. ומדוע בכלל הוא נקרא בשם המוזר הזה, שלכאורה אינו מלמד אותנו על מהותו אלא רק על כך שהוא מתקיים לאחר שבעה שבועות מזמן הקרבת העומר. נראה שאין לו שום מהות עצמית אלא כולו מקושר עם ספירת העומר, מדוע? העומר הייתה מנחה שהקריבו בני ישראל ביום כניסתם לארץ. לאחר פטירת משה רבנו עומד יהושוע וחוגג עם העם את חג הפסח, חג שלא נחגג מאז השנה השנית ליציאת מצרים. מדוע חג זה לא התקיים מאז ועד הכניסה לארץ? נראה שעקב הנהגת ה' את ישראל במדבר- לא היה צורך לעם ישראל לזכור את יציאת מצרים. היא הייתה מוחשית וזיכרונה פסע עימם יום יום במדבר. אך רגע לפני הכניסה לארץ, רגע לפני הצלילה אל חיים מדיניים נורמטיביים, בהם הנהגת ה' הופכת להיות נסתרת יותר, בהם ישנה אפשרות לצלול אל תוך החיים החומריים והפוליטיים שיש בקיום מדינה, ובפרט שרגע לפני הכניסה מתו כל הדור אשר היה בזמן יציאת מצרים- יש צורך להיזכר בהיסטוריה, ברגע היווצרותו של העם הזה, ביציאת מצרים. מיד אחרי הכניסה לארץ עם ישראל מניף את מנחת העומר, בטקס ציוני נלהב בו כל העם מביט בכהן הקוצר את השיבולים מהשדה ומניפם מעלה, תוך אמירה כי מרגע זה ייפסק המן ונתחיל לאכול לחם מתבואת הארץ, תוך עמלנו להוציאו מהאדמה. זהו רגע המעבר מהנהגה ניסית שהתרחשה במדבר, להנהגה טבעית המתרחשת בארץ ישראל. כת הבייתוסין בימי התנאים טענו, כנגד הפרושים, חכמי ישראל- כי זמן ספירת העומר מתחיל מיד אחרי שבת חול המועד פסח. בפשט הם נראים ממש צודקים, הרי כתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת...". אך חז"ל, הפרושים, קבעו כי "ממחרת השבת" הכוונה- ממחרת יום טוב ראשון של פסח. מהי עומק המחלוקת ביניהם? נראה כי המחלוקת היא- בין מה למה מהלך ספירת העומר מותח חוט מקשר. הבייתוסין טענו כי החיבור הוא בין שבת לבין שבועות, זמן מתן תורה. לעומתם הפרושים טענו כי החיבור הינו בין חג הפסח, יום צאתנו ממצרים, לבין חג השבועות, מדוע? חז"ל אומרים על השבת כי הינה יום שהוא "קביעא וקיימא", קרי- קיים מאז ומעולם, והקב"ה הוא זה המקיימה וקובע זמנה. זאת לעומת מועדי ישראל ש "ישראל דקדישנהו לזמנים", קרי- ישראל הם המקדשים את המועדים וקובעים מתי הם יופיעו ברצף הזמן של השנה, על פי הזמן בו הם מקדשים את זמן מולד הלבנה, ראש חודש, ובפרט ראש חודש ניסן ("החודש הזה לכם ראש חודשים..."). חג הפסח הינו החג הישראלי, הלאומי. עם ישראל הוא הקובע זמנו בכל שנה ושנה, והוא היום בו נהיינו לעם! הפרושים באים ואומרים כי החוט המקשר צריך לחבר בין אותו יום לאומי לבין חג השבועות, היום של התורה, של האמונה, של הדת. החיבור בין לאום לדת איננו מלאכותי אצל עם ישראל, הוא הכרח אונטולוגי של כל תפיסת האמונה בעם הזה. בשונה משאר אמונות העולם בהם הדת היא אכן דת- אוסף חוקים הבאים מאלוק כלשהוא, ואין לדת זו שום קשר אל לאום מסוים, אצל עם ישראל הדת מקושרת בכל אופייה אל ההיסטוריה של האנושות ובפרט של העם הזה. היהדות איננה דת אלא אוסף של תודעה ומעשים של משפחה, של שבט היסטורי המעביר מדור לדור את תבנית מהלכו ההיסטורי, עושר מחשבתו ועומק מעשיו. לכן גם חג השבועות נקרא כך. אין לו קיום עצמי אלא כולו מחובר אל זמן יציאתנו ממצרים אשר ממנו אנו סופרים 49 יום וביום ה 50 אנו מקבלים את התורה, תורה המקושרת באופן אימננטי לזמן ההיסטורי. לעומת הפרושים, באו הבייתוסין וטענו כי החוט המקשר אמור לחבר בין השבת לבין חג השבועות, ולא בין חג הפסח לחג השבועות. כפי שאמרנו- השבת הינה יצירה אלוקית המנותקת ומורמת מההיסטוריה האנושית. היא נוצרה טרום תחילת המהלך ההיסטורי של העולם. היא מופיעה בבריאת העולם, זמן שהוא מעל הזמן, זמן שהוא מהות ונשמת הזמן, זמן אלוקי. החיבור בין השבת לבין חג השבועות מייצר תודעה כי התורה הינה דבר שהוא מעל הזמן, מעל ההיסטוריה האנושית, ואין קשר בינה לבין הלאומיות, בינה לבין האירוע ההיסטורי של יציאת עם עבדים ממצרים, אימפריית אותה תקופה. בכך ניסו הבייתוסים לייצר בעם ישראל תודעה דתית, לייצר הדתה, כפי שהרבה דתות תופסות את האמונה באלוקים. אמונה המנותקת מחיי העולם, מחיי עם, מחיי היסטוריה אנושית, שבטית ומשפחתית. הנצרות היא דוגמא לדת שכזו, דת שקוראת בקול גדול אל אלוקי השמיים, ושוכחת את אלוקי הארץ. חג השבועות, יום מתן תורה, הוא חג ללא תאריך ספציפי. התורה לא מזכירה את התאריך שלו אלא אומרת שיש לספור 7 שבועות מפסח ואז להגיע לזמנו של החג. החיבור בין הלאומיות שלנו לדתיות שלנו (מתן תורה)- הוא חיבור שמשאיר אותנו אלפי שנים על בימת ההיסטוריה, בתוך סיפורי הציביליזציות של הלאומים ובתוך השיח הפילוסופי\אמוני שבמרחב הדתי וההגותי. ספירת העומר מספרת לנו כיצד לגעת בנצח- ע"י שייכות עמוקה אל היום יום, אל הסופי, אל המתפתח והמשתלם.
By yochai.zxc 21 Mar, 2024
פורים של המן ופורים של מרדכי
By yochai.zxc 16 Dec, 2022
תיקון עולם באמצעות התערבבות באומות העולם ושליטה בכלכלה העולמית, או שמא באמצעות ריכוז ישראל בארצו והעמקה בתורה ומשם לצאת כאור לגויים
By yochai.zxc 04 Sep, 2022
על עצים בהר הבית, מצבת אבן, ואמת מתחדשת תמיד
By yochai.zxc 12 Dec, 2021
כמה טוב להרגיש איך הדרמה לוקחת את התכנים הרגשיים והבין אישיים ומעמיקה עימם, ומרימה אותם, ומתחילה ריפוי. והיום זכיתי לחוות את זה בתוך המרחב הווירטואלי המאתגר למדי (לפחות אותי).
By yochai.zxc 18 Feb, 2021
תיאור מלאכת בניית המשכן מתחיל מפירוט אודות כלי המשכן (ארון, כפורת, כרובים, שולחן ומנורה). לאחר מכן מגיע הפירוט אודות המבנה עצמו (היריעות שכיסו את המשכן, קרשים למבנה עצמו, אגנים, בריחים, וקרסים). לאחר מכן מתואר מעשה הפרוכת (מעין וילון המבדיל בין ההיכל לקודש הקדשים), מעשה המסך לפתח האוהל ומעשה מזבח העולה. לאחר מכן, בפרשת תצווה, מופיעים בגדי הכהונה, ובסוף הפרשה מופיע מזבח הזהב. יש לתהות- מדוע הוראת הקב"ה למשה מתחילה מפירוט אודות עשיית כלי המשכן, ורק לאחר מכן מגיע הפירוט אודות מבנה המשכן עצמו. והרי כל אדם אשר בונה בית, קודם בונה את הבית עצמו, מייצר לעצמו מרחב פרטי, ורק לאחר מכן מכניס אליו את כליו- ספה, ארון, מיטה וכדומה. ואכן בצלאל בונה את המשכן כפי הסדר ההגיוני, ואומר למשה שכך ההיגיון אומר. משה אז אומר לו שאכן הוא צודק וכך רצון הקב"ה. המפרשים מסבירים שמשה שמע מהקב"ה כפי הסדר שבו הכלים קודמים למבנה, אך לא שמע כי כך אמור לבנות, רק שיער שיעשה כסדר הנאמר לו. ורק כאשר בא בצלאל ואמר מה שאמר- הבין משה כי זה שהקב"ה ציווה בהתחלה על הכלים ולאחר מכן על המשכן, אין הכוונה בכך שאת הכלים יכינו לפני המשכן, אלא באמת יש צורך לנהוג בהכנת המשכן- כפי הסדר ההגיוני. אך עדיין- מדוע הקב"ה מספר לנו בראשונה על בניית הכלים ורק לאחר מכן על המשכן עצמו. אין זה דבר שבמקרה. קל וחומר כאשר אנו ראים שמשה רבינו אכן מבין שכסדר הזה ראוי לבנות המשכן וכליו. נראה שבכוונה רצה הרצון העליון לשנות מסדר הנורמה האנושית. האדם בזה העולם זקוק קודם כל להגנה, לביטחון. ילד שגדל ברחוב, ללא הורים תומכים, חסר מוגנות בסיסית- התפתחותו הנפשית תהיה לוקה בחסר רב. אם כן, כאשר האדם החל לבנות בתי מגורים, הוא בעצם החל לבנות לעצמו מרחב מגן, מחסה. המרחב הזה שימש לאחר מכן לתכלית נוספת, והיא- יצירת מרחב אינטימי המייחד כל משפחה במקומה, ללא חיי קומונה בה ישנים יחדיו על מחצלת תחת כיפת השמיים. עובדי האלילים פנו אל האלוקות מתוך אותם צרכים אנושיים. הם חשו חסרי כוח אל מול נוראות היקום, איתני הטבע, ומה שנראה להם כשרירותיות המכוון והמניע שמים וארץ. הם פנו אל האל על מנת שישמור עליהם ושיעזור להם לחוש שליטה באיתני הטבע. אי לכך, מבנה המקדש שלהם היה חשוב יותר מאשר כלי העבודה המשמשים לעבודת האל בתוך הבית. לעומתם- עבודת אלוקי ישראל איננה מתחילה מלמטה, אלא מלמעלה. הפנייה אל האל לא מתחילה מבקשת האדם להגנה ולפשר, אלא מהרצון למפגש בלתי אמצעי ומהרצון ליצור עולם טוב יותר. רק לאחר התנועה שמלמעלה למטה- מופיעה גם האמונה שמלמטה למעלה, קרי- בקשת ההגנה ותחושת הביטחון. אפשר לומר כי האחרונן הינם מעין תוצאה נלווית של הראשון. ניתן לראות זאת בדור המדבר. דור זה חווה ניסים שאין כדוגמתם בזה העולם. הוא יוצא מהיותו עבד באימפריה של אותה תקופה, אירוע חריג באופן טוטאלי באנושות. נקרע לו הים, הוא שומע את קול ה' מדבר אליו בהר סיני, הצור נבקע עבורו ויוצאים ממנו מים, יורד לו מן מין השמיים להשביעו, בארה של מרים מלווה אותו בדרך, הוא מהלך במדבר 40 שנה, נושא על גביו מונומנט ארכיטקטוני מפואר ביותר, מוליד ילדים ומגיע בסופו של דבר לארץ אבותיו. כל המהלך הזה הוא בלתי יאמן! ולמרות כל אלו הפלאות- הוא חוזר שוב ושוב על תלונותיו, מעדיף לחזור למצרים, מוחה בתוקף כנגד האל הזה המנהלם בדרך בצורה פלאית שכזו, מבקש למרוד בנשיאם ומלכם משה (קרח ועדתו), ומוציא דיבת ארץ אבותיו- רעה. הקב"ה בעצמו אומר עליהם כי הם "עם קשה עורף". ברור הוא שאם היה קורה כל זאת לעם אחר- הם היו מקשיבים כמו ילדים טובים לאל האחד והיחיד הזה, ולמשרתו משה. אך עם ישראל, למרות היות הקב"ה המגן והמחסה שלהם- מסרבים להתמסר אליו. מדוע? נראה שישנה בעם הזה נטייה טבעית אל האלוקות בצורה שונה מהנורמה. נטייה זו איננה באה מצורך אנושי למגן ומחסה, אלא מבקשת קרבת אלוקים והיצמדות אל דרכי החיים והמוסר של אבותיהם אברהם יצחק ויעקב. לאור זאת, אולי ניתן להבין מדוע הציווי על בניית המשכן איננה מתחילה מהקמת המבנה והשלד, אלא מכלי הקודש. הכלים הינם המבטאים בצורה הטובה ביותר את התוכן הפנימי שמעבר להגנה ולמחסה, מעבר למסגרת פורמאלית של שיוך לאל אשר תפקידו להגן על המאמין בו- מאיתני הטבע, ובכוחו לשכנע את מאמיניו כי להם ראויה זכות החיים ולא לעמים אשר סביבותיהם. אותו תוכן פנימי המתגלה דרך הכלים התופשים את מהות עבודת האל- מספרת לנו סיפור עמוק על אותו עם, על הליכותיו, הנהגתו, תורת המוסר שלו ושאיפותיו הלאומיות והפרטיות. בדיוק כפי שהריהוט, הספרים ושאר החפצים שבבית האדם מצביעים בצורה מיטיבה יותר על אופיו והשקפתו, מאשר קירות הבית ואבניו. אך אם כך- מדוע בסופו של דבר בצלאל בונה את קירות המשכן קודם כל, ורק לאחר מכן את הכלים, ובכך בעצם פועל בסדר הנורמאלי, האנושי? על מנת להיכנס אל התוכן הפנימי, אל הקודש, אל הטרקלין- יש לעבור דרך השער. וכדברי הרב קוק בזרעונים: '...השער הוא האלוקות המתגלה בעולם בכל יופיו והדרו...'. הארכיטקטורה של מבנה המשכן מסמנת לאדם את המרחב אשר בתוכו ובאמצעותו הוא הולך לקדש את המציאות, להגביה את חייו ולרומם את הכרתו ושאיפותיו. ישנם במשכן שני מעברים לחללים שונים ומופרדים, מעבר אחד הינו במקום בו נגמרת עזרת כהנים ומתחיל ההיכל, אוהל מועד, והמעבר השני הינו במקום בו מסתיים לו ההיכל ומקומו של קודש הקדשים מתגלה. במעבר הראשון ניצב לו המסך, ואילו במעבר השני ניצבת לה הפרוכת. רש"י מבאר לנו את משמעות המילה 'מסך' ומשמעות המילה 'פרוכת', ובכך מבאר את ההבדלים בין השניים וממילא את התפקידים השונים שלהם במרחב המשכן. לפי רש"י המילה פרכת 'לשון מחיצה הוא, ובלשון חכמים פרגוד, דבר המבדיל בין המלך ובין העם'. לאחר מכן מבאר רש"י אודות המסך, וכותב כי המסך הינו 'וילון, שהוא מסך כנגד הפתח, כמו "שכת בעדו", לשון מגין'. יוצא מדברי רש"י כי אותם שתי מחיצות- תפקידים שונים להן. הפרכת, המבדילה בין קודש הקדשים לבין ההיכל, תפקידה הינו ההבדלה, הצבת היררכיה, הפרדה בין המלך לעם. לעומתה, המסך המבדיל בין ההיכל לבין העזרות, בין השולחן, המנורה ומזבח הזהב לבין מזבח העולה ומקום עבודת הכהנים- תפקידו להגן, לשמור על ההיכל מפני סכנת פולשים. האיש הישראלי- אשר שורש נטייתו אל האלוקות אינו מפאת עצם חוויית העולם כמאיים לאבדו, כאלים, שרירותי, מפחיד, כאוטי וכ'ו, אלא כמקום בו ישנה אפשרות לדבר גדול יותר להתגלות, אם רק נדע כיצד- ניצב בראש ובראשונה בתודעתו (בחכמה בינה דעת בשפת הנסתר) על אדמת כלי המשכן, על אדמת ההיכל, הקודש. הצורך בהגנה ובשמירה איננו הדבר הראשוני המניע אותו לחפש את האל. אך כאשר הוא מוריד את הדעת שלו אל כלי ההרגש והמעשה (7 מידות תחתונות בשפת הנסתר, חג"ת נהי"מ)- הוא פונה קודם כל לבנות את המסגרת, אשר תפקידה להגן, לשמור. לשמור מפני מה? לשמור מפני כוחות הטומאה שיכולים להופיע בקודש ולקלקלו. הצורך בהגנה איננו הצורך בהגנה מפני הטבע האלים, אלא מפני התודעה ההרסנית שיכולה להיווצר כאשר האדם נפגש עם אותו טבע. המפגש עם איתני הטבע השרירותיים מייצר באדם תודעה של כפירה בטוב, של נתינת כוחות חיים לרע, לכאוטי, להרסני. לסטרא אחרא יש מקום בפני עצמו, היא איננה בטלה לאל האחד והיחיד. מכאן האלילות צומחת וכנגדה היהדות נלחמת בכל תוקף ואומרת כי אין עוד מלבדו ואין כוח בשום ברוא לעמוד בפני עצמו ולו עמידה כלשהיא. ולכן- מציבים עם ישראל בכניסה להיכל, לאוהל מועד- את המסך. המסך אשר מסוכך ומגן, שומר מפני התפרצות של תפיסות עולם זרות ומנוכרות לטבע הישראלי, מנוכרות לתקוות הנצח של עם ישראל. לאחר מכן- ניתן להיכנס פנימה אל ההיכל, אל כלי המשכן. הציווי האלוקי מתחיל בכלי המשכן כדי לקבע בנו את הנטייה השורשית אל כלי הקודש, עוד טרום מסגרת המשכן המוצבת להגנה ושמירה. רק לאחר שהתודעה הישראלית עומדת על אדמת הקודש, מכירה את דרכי עבודת האל באמצעות כליו, רק אז היא ניגשת לבנות את המסגרת, את קרשי המשכן ויריעותיו. אך אז, כשהיא פונה אל מרחב השמירה, היא כבר עסוקה בהישמרות עמוקה יותר מאשר ההישמרות מסכנות החומר האלים. ניתן להביט על כך מדבר נוסף בפרשתנו- יריעות המשכן וקרשי המשכן. לכאורה נכון היה יותר שהציווי יהיה קודם כל על קרשי המשכן, הדפנות, ורק לאחר מכן על הגג, היריעות, הכיסוי. הרי אדם קודם כל מציב דפנות ורק לאחר מכן גג. אך הקב"ה מצווה קודם כל על היריעות, הגג, ורק לאחר מכן על קרשי המשכן, הדפנות. על פי הסברנו שמבנה המשכן תפקידו לשמירה (כתפקיד המסך), הרי שבציווי זה ניתן להבין ממה אנחנו באמת נשמרים. השמירה היא קודם כל מלמעלה, מהגג. החשש איננו מחיות רעות או מאיתני הטבע המתפרצים להורגנו במובן הפיזי של המילה, אלא מאיתני הרוח, מתפיסות עולם מקולקלות, המגיעות מלמעלה ומבקשות להפילנו ברשתם וליצור בנו תודעה מיואשת וממילא תודעה חסרת מוסר, אמת ויופי. ישנו עוד צעד אחד מעבר לשמירה מאיתני הרוח, מהסטרא אחרא התודעתית. זהו הצעד הפוסע אל מעבר להיכל, לקודש, לאוהל מועד- ופונה אל קודש הקדשים. על מנת לעבור מכאן לשם יש לחצות את הפרוכת. אם נחזור לדברי רש"י, ניזכר כי רש"י מבאר את מהות משמעות המילה פרוכת ואת תפקידה. תפקיד הפרוכת על פי רש"י הינו הבדלה, הפרדה, יצירת היררכיה. ההיררכיה מייצרת כבוד, הבטה על הגודל של החיים, היכולת להרים מבט למעלה, היכולת לשאת עיניים למרחוק, אל מעבר להווה הצר. באמצעות הפרוכת, המונעת מכהן רגיל להיכנס לקודש הקדשים והמזמינה את הכהן הגדול להיכנס לשם רק אחת לשנה- מפנים האיש הישראלי ועימו העולם כולו- את תודעת האין סוף, ועימה את הכרת הפער האין סופי שבינו לבין העליון על כל, שכולה קמיה אינו חשיב כלל. היכולת לחוש את אותו הכבוד, שמתחיל מהכרת כבוד אלוקים וממשיך אל הכרת כבוד האדם וממנו אל הכרת כל היצור וכל הבריאה כולה- היא שורש השורשים של העם הזה, שלא בקלות מתמסר לאלוקיו, ואין הניסים משכנעים אותו מספיק על מנת לציית באופן טוטאלי לאותו כוח עצום ששומר עליו מאיתני הטבע ומבני אדם השונאים אותם. העם הזה זקוק לגודל, לחיים שיש בהם הוד והדר, יופי וטוב, מוסר ואמת, צדק ושמחה, אש חיים ואהבת אדם. עד שהוא לא פוגש את איכויות רוח אלו- הוא אינו מסתפק במועט, הוא אינו מסתפק בהגנה ושמירה, כפי שכל אימפריה הסתפקה, ובהתלהבותה מכוחה ומיכולתה לשלוט על בני אדם אחרים ואף על איתני הטבע- שכחה את ההוד וההדר של החיים, את המוסר, את האהבה, את היופי והטוב. שכחה את "כבוד אלוקים הסתר דבר" ואת "הצנע לכת עם אלוקיך". לאחר שכחה זו, זמן העוצמה של הכוח החומרי- התמעט, ובמהרה היא מצאה עצמה יורדת מעל בימת ההיסטוריה. לא חרבה ירושלים אלא מפני שנאת חינם, ומפני שלא הייתה להם בושת פנים זה מזה (כבוד). חורבן הממלכה לא התרחש עקב כוח חיצוני שפגע בנו, כאיתני הטבע או איתני האדם האחר, אלא אך ורק מפני שנתנו לאותם רוחות דסטרא אחרא לחדור את יריעות האוהל ולהיכנס אל הקודש. ומכיוון שכך אומר הרב קוק: 'ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו, על ידי שנאת חינם. נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חינם'.
By yochai.zxc 12 Feb, 2021
ואם אסון יהיה ולא נדע איך לנוע כעת, ואלפי הדלתות הפתוחות יהיו עבורנו רק בליל קולות רועש ומבלבל. ואם אסון יהיה, ומה שחשבנו שיצלח- יכמוש לעת ערב, ויצלול, ויבול, וניבש. ואם אסון יהיה, וניוותר לבדנו, והשביל שומם, והבית אפל, וקולות המשחקים הנשמעים מעבר לרחוב, יהדהדו בדידותנו. ואם אסון יהיה, והזוהר שבליבנו יעומעם, והספק יכרסם ויאמר- שמא רק גוש בשר אנחנו, בשר ותו לא. ואם אסון יהיה, ואשר יגורנו יבוא, והאחר שלידי יתגלה כאויב. ואם אסון יהיה, ויבגדו בנו, ואת אשר ייחלנו לחוש עם חברים- לא נצליח לחוש אף לא עם בן הזוג. ואם אסון יהיה, והכוח לשאת ראש מעל המים- ייחלש, והנפש בייאושה תצייר לעצמה מיטת אפיריון נצחית, עשויה רגבים רגבים. ואם אסון יהיה, ויציבות הבית, והכסף, והמשפחה, והחברים, והזוגיות, וההורות, והגוף- יתחילו ללחשש לחישות דעיכה. ואם אסון יהיה, ואותה אמונה שמעל טעם ודעת, אותה האמונה שיש בה מהנוחם, והגבורה, והתקווה, והמטרה, והערך, והיופי- אותה אמונה תרכין ראשה ותלך לשוטט בשדות ריקים. ואם אסון יהיה... ...ונתת נפש תחת נפש, נפש דמסירות אל מול נפש הגוועת. ונתת נפש, ונטלת נפש ההומה בך- לעשותה מדרך כף רגל לנפש אחרת, הזקוקה למדרך, טרם תימוט. ונתת נפש תחת נפש, מבחירה, לא כרמוס, לא כזועק: 'אהבו אותי'. ונתת נפשך, ויצאת מנפשך, ושכחת לרגע שאתה אתה, וראית את האחר ורחב לבבך, ולא שמת לב לכך, ושכחת, ונזכרת בך, ובחרת, להביט חוצה, והושטת, ושכחת עצמך, ונזכרת שוב שהנה נפש האחר כעת עומדת למוט, ואצת, ורצת, ואחזת, ושכחת את עצמך, ושוב נזכרת, ובחרת!
By yochai.zxc 12 Feb, 2021
אל מול פי החירות יצאנו לשוטט. עשבים חרקו שן, הציצו מתוך האדמה החרבה. גם אנחנו הרמנו ראש, חשופים לשמש הצורבת, מחכים למצוא הפתח. אל מול פי החירות עמדנו נכלמים, מייחלים לנס, למגע, לקירבה דנשיקין. פה אל פה לדבר, לשוח. ימים של ערפל, של פתחים מוכי גורל, מזוגגי עיניים, מעורטלי ישות, נבולים. ימים של צימאון, של חורב וסיני ולוחות וברית ושקט מופתי, צלול, שקט שלפני הסערה. אל מול פי החירות הטינו אוזנינו דרך הפתח הצר כסדק, הטינו אוזנינו אל שמעבר. השקט הצורם שבכאן נבלע ברעש דשם, בקול המולת שדי בדברו, כקול שאון גלים, כקול חיים. ציפור התעופפה לה דרך הסדק, גם עקרב חגג את זעירותו. ולנו לא הייתה כפית קסמים קטנה, וגופנו עב, ומגושם, ולא חודר היה דרך הסדק הצר, ואין הסדק חודר בו. קראנו למאהבנו לעזרה, ולא ידענו היכן הם, האם בצד זה או בשמעבר, מעבר לסדק. אל מול פי החירות נשענו על חומת האבן הישנה, טמנו ראשנו בין כפות ידינו. לא חרחרנו ריב עם זאת החומה, אין הריבים מדרכי החירות. לרגע קט צנח ענף זעיר לידינו. ברגע הבא כבר השלחנו בו את האש והשחלנו את זה הענף דרך הסדק הצר. הלהבה האירה לרגע את שמעבר, לרגע ראינו את אשר כמה אליו ליבנו, לרגע ראינו ובזה התנחמנו, והסכמנו להמתין אל מול פי החירות, ועד אז לדבר, ולהגיד, ולשוח. לא לצעוק. אין הצעקה בדרכי החירות. מהרה יבוא יום.
More Posts
Share by: